fredag 18 september 2009

Äter igelkottar mördarsniglar?

Det var den frågan som först fick mig att fundera på hur man kunde locka igelkottar till lotterna. Jag har letat högt och lågt, men ännu inte funnit svaret. Det jag funnit är att den äter det mesta i insekts- larv- och maskväg – mördarsniglar står det inget specifikt om.

Oavsett om de äter de hatade sniglarna eller ej så kan de vara ett trevligt inslag på de flisade gångarna vid lotterna, så jag bestämde mig för att bygga ett igelkottbo. I stadsmiljö där fastighetsskötare och parkförvaltning noga städar bort löv- och rishögar är det svårt för igelkottar att hitta platser där de kan gå i dvala över vintern. Boet jag byggt skall förhoppningsvis ge en varm och torr plats för våra citykottar att sova i under vintern.

















1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera