tisdag 15 maj 2012

Sälja jordärtskockor fortsättning

Fortsättning från: Sälja jordärtskockor onsdagen den 9:e maj 2012.

Detta är konstigt. Jag ringde Skatteverket. Jag beskrev mitt problem, att jag inte har ett företag och att de jag kontaktade påstod att de inte kan köpa från privatpersoner. Han på skatteverket berättade att det är fullt möjligt att köpa från privatpersoner. Det blir som ett vanligt inköp, som att springa förbi och köpa något i affären. Skillnaden är att om ett företag köper av privatperson så betalas det ingen moms till privatpersonen. Då var det klargjort. Det finns inga skattemässiga hinder att köpa från en privatperson.

Jag passade på att fråga myndighetspersonen varför han trodde att företagen hade svarat mig som de gjorde. Han trodde det kunde bero på okunskap. Jag föreslog att det kunde ha med lättja att göra, men det villa han inte hålla med om. Vid det här laget hade jordärtskockorna fått en del rötter och tiden knapp.

Jag övergav iden att sälja min skörd till ett företag denna vår. Men med mer kunskap så kan jag bemöta uppköparna nästa säsong. Min sista utväg att avyttra knölarna var genom självbetjäningsbord. Jag delade upp skörden i påsar med ett ½ kq i varje. Jag la dem på ett bord med en burk och en lapp med priset 20 kr. Några timmar senare gick jag tillbaka och såg till min förskräckelse att det låg påsar och jordärtskockor över hela vägen. Alla påsar var perforerade. Det var skatorna som varit framme. Men någon hade hunnit köpa en påse. Så jag städade och gick hem med 20 kr i fickan ganska nöjd ändå. Mina lärdomar skriver jag om nästa gång.

Fortsättning följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar